Wednesday, May 23, 2018

Pengalaman Di Palembang


Assalamualaikum dan salam sejahtera semua.

Hari ni aku nk citer sikit pasal pengalaman aku berada di Palembang, Sumatera Selatan, Indonesia selama hampir 3 tahun. Utk makluman korg, company aku telah menghantar aku berkhidmat di Palembang sebagai Direktur Pembelian Bahan Baku pada 10hb Feb 2010. Time tu bujang lagi (25 tahun) so aku amik challenge ni utk melihat tempat org. Time ni la kali pertama aku keluar Malaysia. Tak sangka boleh sampai kat tempat asal usul Parameswara ni. Legend weh..hahaha

First time dalam hidup naik flight 

Lapangan Terbang Sultan Mahmud Badaruddin II Palembang
Kali ni aku tak nak citer pasal kerja aku di Palembang. Aku nk citer pasal ape yg menarik kat Palembang ni. Di Palembang, makanan yg popular @ signature dish adalah pempek. Pempek ni hanya boleh didapati di Palembang sahaja. Tempat2 lain kt dalam Indonesia pun takde. Pempek ni lebih kurg sama mcm keropok lekor kita cuma bezanya pempek ni dihasilkan daripada ikan sungai (sebab tu kaler dia putih) dan ada mcm2 jenis. Selalu cicah pakai sos dia yg diperbuat daripada gula merah (bahan2 lain aku tak tau).

Pempek Palembang
Salah 1 jenis pempek. Dipanggil tekwan - favourite aku ni..boleh try
Salah satu tempat nak cari pempek & kerupuk
Kalo nk mkn tengahari, korg boleh pilih utk makan di Rumah Makan (RM) Sederhana atau Pagi Sore. RM ni mmg agak popular di Palembang mahupun seluruh Indonesia. Korg akan dihidangkan dengan bermcm2 jenis makanan tp takde la smpai korg kena makan semua. Korg akan dicaj hanya kepada makanan yg korg amik je dan pastikan kena habis. Kalo tak habis lauk tu korg tetap akan kena caj 1 pinggan. Dari segi harga makan aku ingat tak jauh beza dengan Malaysia..still affordable.

Rumah Makan Sederhana
Kalo dh smpai Palembang, try cari papan tanda @ peta ni. Khas utk pelancong:



Di antara tempat-tempat menarik yg boleh korang datang:
1. Monpera

Monumen Perjuangan Rakyat Palembang (Monpera)
Dalam Monpera - muzium
2. Pulau Kemaro - tempat tumpuan bangsa Cina ketika Tahun Baru Cina 

No caption..hahaha

Tokong
Nak dtg cni kena naik bot pancung..sakit bontot wei
3. Benteng Kuto Besak

Benteng Kuto Besak


4. Bukit Seguntang

Tempat makam2 panglima perang Parameswara

Makam2 lain

Makam Panglima Bagus Sekuning

5. Gedung Pameran II

Sejarah Palembang boleh dapat kat sini

Kerjasama budaya Indonesia - Malaysia

5. Jambatan Ampera 

Jambatan Ampera
Dari segi bahasa, tak banyak beza dengan bahasa kita. Tp yg paling ketara adalah bahasa Palembang ni lebih kurg mcm bahasa Nismilan. Apa jd apo, siapa jd siapo..lebih kurg camtu la. Kalo korg dok lama kt sini confirm dah boleh speaking Palembang..silap2 org tak tau korg org Malaysia..cam aku..hahahhahaha..ade ke kata aku org Medan la, Jakarta la, sekali aku speaking Melayu baru nk percaya kihkihkih..

Dari segi budaya, lebih kurg mcm Malaysia jugak. Majoriti banyak Cina & Melayu. India ada..tp jrg sgt nk jumpa. Majoriti beragama Islam dan Buddha. Lg 1 yg unik kat sini, walaupun nama orang tu Melayu tp tak semestinya dia Melayu..boleh jadi Cina. Contoh Pak Husin. Dengar mcm Melayu kn? Tapi sebenarnya dia Cina..nama penuh dia Husin Kwee. Rs mcm kena tipu tak?..hahahaha

Lain-lain aku rs lebih kurg je mcm tempat2 lain dalam Indonesia. Serba sedikit info utk dtg ke Palembang:

1. Flight ari2 ade (AirAsia & Garuda)..amik masa lbih kurg 1 jam perjalanan
2. Pastikan korg ada simpan sekali tiket balik & tahu apa nama hotel korg nk duduk (takut pjg citer dekat imigresen huhuhu)
3. Kalo boleh pastikan korg ada tour guide yg boleh dipercayai dan boleh jd perantara korg dengan org Palembang..bru boleh dpt hrga murah & tak mudah kena tipu
4. Pempek pun kalo korg nak bwk balik pun boleh..diorg akan siap2 sediakan packaging utk bawak balik
5. Adat masuk rumah org..so faham2 la ye

Ok bai.





No comments:

Post a Comment

10 Dokumen Yang Perlu Dan Tidak Perlu Dibawa Semasa Temuduga

Persediaan rapi sangatlah diperlukan buat anda yang akan menghadiri temuduga. Selain persediaan, pengetahuan tentang temuduga juga sangatla...